Seinäjoen lukio
SEINÄJOEN LUKIO

Juniori-TVT

Kun olet hankkinut oman tietokoneen, vastaa tähän tietokonekartoitukseen https://bit.ly/2YLCux3 (ellet ole vastannut jo ryhmänohjauksessa).

Tehtävät

JTVT1 – verkkoympäristö ja tunnukset

  1. Tutustutaan opettajan johdolla käyttösääntöihin.

  2. Varmistetaan, että kaikilla on käyttäjätunnus.
    • Jos tulet Seinäjoen yläkouluista, sama tunnus toimii lukiossa.
    • Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, saat tunnuksen ja tilapäisen salasanan opettajalta.
      Toimita käyttöoikeussitoumus!

  3.  Kirjaudu (parin kanssa vuoron perään) lukion kannettavalle tietokoneelle.
    • Käyttäjätunnus on 3 merkkiä sukunimestä, 3 etunimestä ja 3 yksilöllistä merkkiä, esim. tesvil1db.
    • Salasana on henkilökohtainen ja se on vaihdettava vähintään 6 kk välein.
      • Jos salasanasi on unohtunut tai vanhentunut, pyydä opettajaa nollaamaan se.
      • Nollattu ja tilapäinen salasana on vaihdettava heti kirjautumisen jälkeen:
        Paina [Ctrl] [Alt] + [Delete] ja valitse Vaihda Salasanaa. Kysy apua tarvittaessa.

        Suositus: Tallenna tunnus ja salasana muistiin puhelimesi muistiinpanosovellukseen.

    • Kirjaudu ulos.

  4. Käynnistä oma tietokoneesi ja liity lukion langattomaan verkkoon SjkEdu.
    • Tunnus ja salasana ovat samat kuin lukion koneelle kirjauduttaessa.

  5. Mene selaimella lukion kotisivuille osoitteeseen https://www.seinajoenlukio.fi.
    Avaa välilehtiin Moodle, Office365 ja Wilma. (Voit halutessasi tallentaa sivut kirjanmerkkeihin.)
     
  6. Avaa Moodle-välilehti. Etusivulla valitse ”Unohditko käyttäjätunnuksesi…”.
    • Syötä oma tunnuksesi. Klikkaa 'Hae'. Klikkaa 'Jatka'.

  7. Avaa Office365-välilehti.
    • Kirjaudu sisään seuraavin tiedoin:
      • Käyttäjätili on nyt sähköpostiosoitteesi tunnus@opetus.seinajoki.fi.
      • Salasana on sama kuin koneelle.
    • Valitse sähköpostisovellus Outlook.
    • Avaa Moodlesta saapunut viesti ja klikkaa linkkiä. Aseta Moodleen salasana.

      Suositus: Tallenna Moodlen salasana puhelimesi muistiinpanosovellukseen.

  8. Avaa Wilma-välilehti.
    • Kirjaudu Wilmaan, tunnus ja salasana ovat samat kuin koneelle.

  9. Asenna Wilman puhelinsovellus ja kirjaudu myös sillä sisään.

Kotitehtävä

Lisätehtävät

  • Liity langattomaan roam.fi -verkkoon, tunnus@opetus.seinajoki.fi, salasana sama kuin koneelle.
  • Muodosta puhelimestasi WLAN-tukiasema (oma yhteyspiste) ja liity siihen omalla koneellasi.

JTVT2 – Tietokoneen käynnistäminen Abitti-järjestelmään

  1. Kuuntele opettajan ohjeistus tarkasti ennen aloittamista.

  2. Selvitä, miten oman tietokoneesi käynnistys saadaan pysähtymään UEFI- tai BIOS-valintatilaan.
    1. Applen Mac-koneilla käynnistäessä on pidettävä Alt-näppäintä pohjassa.
    2. PC-koneissa käynnistystapa vaihtelee. Ohje löytynee boottauslistoista tai netistä kirjoittamalla hakukenttään tietokoneen merkki ja malli sekä ”usb boot”, esim. ”HP Pavilion usb boot”.

  3. Sammuta tietokone pitämällä samalla Shift-näppäin pohjassa ("syväsammutus").

  4. Kiinnitä Abitti-usb koneeseen ja käynnistä tietokone kohdassa 2 löytämäsi ohjeen mukaan.
    Valitse käynnistys usb-muistilta (EFI BOOT, USB BOOT, tms.).

  5. Jos boottaus onnistui, tulee näkyviin mustalle pohjalle luettelo erilaisia Abitti-versioita. Valitse listassa ylimmäinen Abitti-versio ja käynnistä järjestelmä painamalla [Enter].

  6. Jos järjestelmän käynnistyi, voit sammuttaa sen oikeasta yläkulmasta valitsemalla Shut down.

  7. Tallenna käynnistämisen ohje puhelimesi muistiinpanosovellukseen.

  8. Vastaa kyselyyn https://tinyurl.com/y9tdj9q2

  9. Vain PC-koneet (ei Mac): TVT-ohjaaja tai digiavustaja voi yrittää muuttaa tietokoneen asetuksia niin, että Abitti-tikun ollessa kytkettynä kone käynnistyy siltä automaattisesti kuten lukion kannettavat.
    • Kone käynnistetään UEFI/BIOS-valintatilaan ja koneen käynnistysjärjestys (boot order) muutetaan niin, että USB… on järjestyksessä ennen koneen omaa käyttöjärjestelmää OS… tai kiintolevyä HDD...
    • Huom. Tämä ei onnistu kaikilla koneilla. Tällöin opiskelija voi käyttää UEFI-valintatilaa kuten yllä.

Lisätehtävät

  • Käynnistä Abitti uudelleen. Tee äänitesti ja tutustu Abitti-ympäristön sisäiseen ohjeeseen, yläpalkista löytyviin painikkeisiin ja säätimiin sekä sovelluksiin.
  • Harjoittele tietoverkkokaapelin kytkeminen tietokoneesi verkkoliittimeen ja irrota se varovasti liittimestä puristaen.
    Väkisin repiminen vahingoittaa tietokonettasi!
    • Jos koneessasi ei ole verkkoliitintä, sinun tulee hankkia Ethernet-usb-adapteri.
Tällä sivustolla käytetään kävijäseurantaan tarkoitettuja evästeitä.