Seinäjoen lukio

 

Tietotekniikka

Tietotekniikka on lukiomme valinnainen oppiaine, joka tarjoaa käytännön digitaitoja arkeen, opiskeluun ja työelämään sekä  monipuolisia harrasteopintoja tietotekniikan eri sovellusalueille.

  • Perustaidot ja toimisto-ohjelmien käytön taitaminen sekä koneella kirjoittamisen taito (opintojaksot 1–3 ja 11) ovat arvokkaita aivan jokaiselle opiskelijalle jatkosuunnitelmista riippumatta.
  • Harrastuneille on tarjolla trendikkäitä sisältöjä, kuten verkkosivujen ja pelien ohjelmointia ja suunnittelua, 3D-mallinnusta sekä virtuaalitodellisuutta (opintojaksot 4–9). Esitietoja ei vaadita näissäkään, vaan kaikki kiinnostuneet ovat matalalla kynnyksellä tervetulleita myös näille opintojaksoille.
  • Lisäksi voit tehdä itsenäisesti korkeakoulujen MOOC-kursseja.
  • Kaikkien opintojaksojen suoritusperusteena ovat tuntiharjoitukset ja/tai lopputyö, eli loppukokeita ei pidetä. Opintojaksot arvioidaan S tai K.

Tutustu opintojaksojen kuvauksiin alla ja valitse tietotekniikkaa!

HUOM. Kurssien toteutumisen kannalta on ratkaisevan tärkeää, että ilmaiset kiinnostuksesi ja teet valinnat Wilmassa!

Kaikille suositeltavia opintoja

OPO01 JunnuTVT - kaikille pakollinen opintojakso (4 oppituntia)

Kaikille lukion aloittaneille opiskelijoille järjestetään TVT-kokonaisuus, jonka tavoitteena on antaa välttämättömät perusvalmiudet oman kannettavan tietokoneen käyttöön opiskelussa ja koetilanteissa. Opetus järjestetään opinto-ohjauksen yhteydessä.

Keskeiset sisällöt

  • Lukion tietoverkot ja verkkopalvelut
  • Sähköinen koeympäristö (Abitti)
  • Sähköisen viestinnän perusteet
  • Oman laitteen ja tiedon hallinta
  • Opiskeluun liittyvien ohjelmien ja sovellusten asentaminen

Materiaalia: InPromptu Osaamiskirja

Suoritustapa: Läsnäolo opetuksessa.

TT01 Digiperustaidot ja verkkotyöskentely (2 op) (tarjolla 2024-2025)

Opintojaksossa syvennetään ja laajennetaan yhteisessä opintojaksossa opittuja oman laitteen ja tiedon hallinnan sekä sähköisen viestinnän taitoja. Harjoitellaan toimisto-ohjelmien peruskäyttöä. Lisäksi perehdytään tietoturvaan ja yhteistyöhön verkossa sekä opitaan hyviä käytänteitä tiedonhakuun ja tekijänoikeuksia kunnioittavaan lähdemateriaalin käyttöön.

Keskeiset sisällöt

  • Oman laitteen ja tiedon hallinnan syventäminen
  • Toimisto-ohjelmien perusteet
  • Sähköposti, kalenteri ja verkkoselain
  • Tietoturva ja tietosuoja
  • Tiedonhaku, tekijänoikeudet, netiketti
  • Verkkokokoukset ja yhteistyö verkossa

Ohjelmistot: MS Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneDrive. Google Classroom. Google Chrome, Mozilla Firefox, ...

Suoritustapa: Tuntiharjoitukset.

TT02 Tekstinkäsittely ja taulukkolaskenta (2 op)

Tekstinkäsittelyn osa: Jokainen osaa kirjoittaa tietokoneella, mutta siitähän ei ole tekstinkäsittelyssä kyse! Tässä moduulissa opitaan tuottamaan standardinmukaisia asiakirjoja sekä muokkaamaan tehokkaasti erilaisia monisivuisia asiakirjoja tekstinkäsittelyn ominaisuuksia ja yhtenäistä tyyliä käyttäen.

Keskeiset sisällöt

  • Tekstin muokkaaminen, muotoilu ja tarkistus
  • Asiakirjan asettelu ja standardiasiakirja
  • Asiakirjan rakenne ja tyylit
  • Objektit: taulukot, kuvat, kaavat
  • Asiakirjan osat: tunnisteet, luettelot

Taulukkolaskennan osa: Opiskelija oppii esittämään tietoa taulukkomuodossa ja havainnollistamaan sitä tarkoituksenmukaisilla kaavioilla. Hän oppii keräämään tietoja verkkolomakkeella, lajittelemaan aineistoja sekä käyttämään laskukaavoja, funktioita ja soluviittauksia datan käsittelyssä ja analysoimisessa.

Keskeiset sisällöt

  • Tiedon esittäminen, muokkaaminen ja muotoilu taulukossa
  • Laskukaavat, funktiot ja soluviittaukset
  • Kaaviot
  • Tietojen lajittelu
  • Lomakkeet

Ohjelmistot: MS Word ja Excel (koululisenssi), LibreOffice Writer ja Calc (ilmainen)

Suoritustapa: Tuntiharjoitukset.

TT03 Kuvankäsittely ja esitysgrafiikka (2 op)

Opiskelija oppii digitaalisen kuvankäsittelyn perusteet ja osaa tuottaa laadukkaita diaesityksiä.

Keskeiset sisällöt

Kuvankäsittely, Ohjelmistot: GIMP (ilmainen)

  • Digitaalisen bittikarttakuvan tuottaminen eri tavoin (piirtäen, kameralla, skannaamalla)
  • Kuvankäsittelyohjelman perustoiminnot ja tasojen käyttö
  • Kuvan rajaaminen, muokkaaminen ja parantaminen, suotimet
  • Kuvien yhdistäminen ja kuvamanipulaatio
  • Kuvan tarkkuus ja koko sekä tallennusmuodot

Esitysgrafiikka, Ohjelmistot: MS PowerPoint (koululisenssi)

  • Dian rakenne, asettelu ja perustyyli
  • Kuvat, kaaviot, mediat
  • Siirtymät ja animaatiot
  • Diaesitys, ajastus, itsenäinen esitys

Suoritustapa: Tuntiharjoitukset ja lopputyönä diaesitys omasta kuvamanipulaatiosta.

Harrastajille suositeltavia opintoja

TT04 Ohjelmointi (2 op)

JavaScript on maailman suosituin ohjelmointikieli, erityisesti webissä. Opintojakson tavoitteena tutustua kielen mahdollisuuksiin yksinkertaisten dynaamisten verkkosovellusten tekemisessä, ja ohessa oppia myös dynaamisen rakenteellisen verkkosivun ja tyylisivun tekemisen perusteet.

Keskeiset sisällöt

  • Ohjelmoinnin perusteet JavaScriptin avulla
  • Sovelluksia esimerkiksi P5.js-kirjastoa hyödyntämällä
  • Verkkosivun rakenne (HTML5) sekä tyyli ja ulkoasu (CSS)
  • Yksinkertaisia toiminnallisuuksia verkkosivulle JavaScriptillä

Ohjelmistot: MS Visual Studio Code, verkkoselain

Suoritustapa: Tuntiharjoitukset ja lopputyö opittua soveltaen.

TT05 Peliohjelmointi (2 op) (tarjolla joka vuosi)

Opintojaksossa opiskellaan ohjelmoinnin alkeita ja tehdään oma tietokonepeli nykyaikaisia ohjelmointiympäristöjä käyttäen. Aiempaa ohjelmointikokemusta ei tarvita.

Keskeiset sisällöt

  • Algoritmit, muuttujat, valinta- ja toistorakenteet, oliot
  • Ohjelmakoodin lukeminen, kirjoittaminen, lainaaminen, muuntaminen ja testaaminen
  • Oman peliprojektin toteuttaminen

Ohjelmistot: Unity, MS Visual Studio Code

Suoritustapa: Tuntiharjoitukset ja lopputyönä oma peli.

TT06 Pelisuunnittelu (2 op)

Opintojaksossa opiskellaan pelisuunnittelun peruselementtejä, suunnitellaan lyhyitä pelejä nopealla prototyyppauksella ja testataan niitä pienryhmissä. Keskitytään erityisesti pelimekaniikan eli sääntöjen suunnitteluun, joten ohjelmointiosaamista ei tarvita. (Pelin voi halutessaan toteuttaa digitaalisena opintojaksossa TT05 Peliohjelmointi tai tehdä projektityönä TT12.)

Keskeiset sisällöt

  • Pelisuunnittelun peruselementit, pelin sisältö ja säännöt
  • Iteratiivinen suunnittelu: Prototyyppi, testaus, korjaus
  • Pelien merkitys oppimisessa ja yhteiskunnassa, pelillisyys 

Suoritustapa: Tuntiharjoitukset ja lopputyönä oma pelattava (lauta-)peliprototyyppi.

TT07 3D-mallintaminen (2 op) (tarjolla 2024-2025)

Opintojaksossa opiskellaan 3D-mallintamisen perusteita. Opiskelija oppii mallintamaan yksinkertaisia esineitä ja hahmoja, asettamaan ne näyttämölle, liittämään niihin tekstuurit sekä tekemään yksinkertaista animointia.

Tutustutaan myös tekniseen 3D-suunnitteluun (Computer Aided Design, CAD), jossa opiskelija oppii piirtämään ja mallintamaan erilaisia osia ja kappaleita, sekä mahdollisesti 3D-tulostamiseen.

Keskeiset sisällöt

  • Polygonimallinnus
  • Valaistus ja tekstuurit, renderöinti
  • Yksinkertainen riggaus ja animaatio 
  • Tekninen piirtäminen ja mitoittaminen, rajoitteet
  • Kappaleen pursottaminen eri tekniikoilla

Ohjelmistot: Blender (ilmainen), OnShape (opiskelijalisenssi, ilmainen)

Suoritustapa: Tuntiharjoitukset ja lopputyönä oma 3D-malli.

TT08 Taidetta tietokoneella (2 op)

Opintojaksossa tutustutaan monipuolisesti taiteen tekemiseen tietokoneen avulla. Sisältöjä voivat olla esimerkiksi: Pikselitaide, 3D-mallinnus, 2D- ja 3D-animointi, generatiivinen taide, tekoälyn luoma taide, taide VR-sovelluksella, AR-sovellukset (esimerkiksi kasvokuvafiltterit), kuvamanipulaatio.

Ohjelmistot: Blender (ilmainen), Piskel (ilmainen)

Suoritustapa: Tuntiharjoitukset ja lopputyönä oma taideteos (virtuaaliseen) taidenäyttelyyn.

TT09 Virtuaalitodellisuus (2 op)

Opintojaksossa tutustutaan virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksiin. Rakennetaan oma virtuaalinen huone, jonka esineiden kanssa voi vuorovaikuttaa eri tavoin. Pääset käyttämään lukion omia Meta Quest 2 -virtuaalilaseja ja vierailemaan Seinäjoen ammattikorkeakoulun virtuaalilaboratoriossa.

Keskeiset sisällöt

  • Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
  • Oma interaktiivinen huone virtuaalisessa ympäristössä

Ohjelmistot: Unity (ilmainen)

Suoritustapa: Tuntiharjoitukset ja lopputyönä oma virtuaalinen tila Unityssä.

Itsenäiset opinnot ja projektit

TT11 Näppäintaito (1 op) (tarjolla jatkuvasti)

Näppäimistön hallinta kuuluu tänä päivänä kansalaisen perustaitoihin. Kymmensormijärjestelmän avulla näppäimistöä voi hallita vaivattomasti sormiin katsomatta. Tekstin tuottaminen on nopeampaa ja asiasisältöön keskittyminen helpottuu. Sähköisten ylioppilaskirjoitusten myötä vaivaton näppäimistön hallinta korostuu entisestään.

Kurssi suoritetaan itsenäisesti NäppisTaituri-ohjelman avulla. Ohjelma on selaimella käytettävä verkkopohjainen sovellus, jonka käyttöoikeuden saa ilmoittautumalla kurssille. Ohjelmassa suoritetaan erilaisia näppäimistöharjoituksia. Lopuksi täytyy läpäistä ohjelman loppukoe valvotussa tilaisuudessa.

Keskeiset sisällöt

  • Näppäimistöön tutustuminen, erikoismerkit
  • Kymmensormijärjestelmä ja kirjoittamisen ergonomia
  • Kirjoitusnopeuden ja -tarkkuuden parantaminen

Ohjelmistot: Näppistaituri

TT12 Tietotekniikan projekti (x op)

Moduulin sisältöä ja laajuutta ei ole kiinnitetty etukäteen. Projekti voi olla

  • osa toista TT-opintojaksoa (esimerkiksi itsenäisesti tuotettu peliprojekti TT06 sisällöistä),
  • teemaopintoja,
  • oppiaineita integroivia opintoja, (esimerkiksi tietokonetaidetta kuvataiteen oppiaineen kanssa)
  • korkeakouluyhteistyössä toteutettuja opintoja, (ks. alla)
  • hyväksiluettavia opintoja, esimerkiksi itsenäisesti suoritetun verkkokurssin perusteella (ks. alla)

 Projektista on sovittava etukäteen opettajan kanssa.

Itsenäisesti suoritettavat moduulit ja verkkokurssit

Lukion oman opintotarjonnan lisäksi opiskelija voi suorittaa tietotekniikassa kaikille avoimia ilmaisia verkkokursseja (MOOC, Massive Open Online Course) https://www.mooc.fi/

HUOM.! Sovi itsenäisestä opiskelusta etukäteen tietotekniikan opettajan ja rehtorin kanssa. Katso myös yleiset hyväksilukukäytänteet.

 

Tarjolla LV. 2024-2025:


TT01
Digiperustaidot
TT05 Peliohjelmointi
TT07 3D-mallintaminen 
TT11 Näppäintaito

Tarjolla ensi LV. 2025-2026:


Voit vielä vaikuttaa!
Tee ennakkovalinnat.

Seinäjoen lukio
Kirkkokatu 16
60100 SEINÄJOKI
p. 050 377 1097
etunimi.sukunimi@seinajoki.fi

Kanslia palvelee opiskelijoita klo 9.00 - 12.00.