Seinäjoen lukio

 

Äidinkieli ja kirjallisuus 

Tehokasta oppimista kohti tavoitetta

Ota vastuuta omasta oppimisestasi. Tee vaaditut kotitehtävät, sillä pelkkä tunnilla käyminen ei vielä takaa tehokasta oppimista ja tavoitteiden saavuttamista. Järjestä itsellesi oppimista edistävät olot. Etsi paikka, jossa pystyt parhaiten keskittymään. Kun oppitunti alkaa, ota kuulokkeet pois, sulje pelit ja muut viihdykkeet sekä sivut, joita ei tunnilla tarvita. Jos kärsit keskittymisvaikeuksista, pidä puhelin laukussa oppitunnin ajan. 

Oppimiseen ei ole oikoteitä. Päättökokeessa ei voi käyttää mitään apukeinoja, vaan on osattava itse ajatella ja analysoida erilaisia tekstejä.  Tekoälyä voi käyttää oppimisen tukena opettajan määrittelemällä tavalla.

Yo-kokeeseen valmistautumisessa jokainen moduuli on tärkeä. Siksi niissä harjoitellaan sekä kirjoitustaidon että lukutaidon tehtäviä. Kaikille pakollisia ovat moduulit 1–8, mutta yo-kirjoituksissa menestymisen kannalta ovat välttämättömiä myös moduulit ÄI10 ja ÄI11.

1. vuosi

  • ÄI01 tekstikokonaisuuden ja mediatekstien moniäänisyyden analysoiminen
  • ÄI02+ÄI03 kielen keinojen ja vuorovaikutuksen analysoiminen
  • ÄI04 proosan, lyriikan ja draaman sekä muiden fiktiivisten tekstien analysoiminen 

2. vuosi

  • ÄI05 argumentaation ja mainonnan analysoiminen
  • ÄI06+ÄI07 kirjoitustaidon tehtävän kertaaminen ja esiintymisen analysoiminen 
  • ÄI08 eri tyylikausien fiktiivisten tekstien kontekstoiminen ja analysoiminen

3. vuosi

  • ÄI09 kehitetään puheviestinnän taitoja ja harjoitellaan vuorovaikutustilanteiden analysoimista
  • ÄI10 kerrataan kirjoitustaidon yo-koetta varten
  • ÄI11 kerrataan lukutaidon yo-koetta varten

Valinnaiset opinnot, jotka voi suorittaa vuosina 1–3

  • ÄI12 kerrataan pitkän tekstin rakentamista, kirjoittamista ja tekstin kieliasun viimeistelyä
  • ÄI13 opiskellaan luovaa kirjoittamista ja kerrataan fiktiivisten tekstien tekstilajeja ja kerronnan keinoja
  • ÄI14 harjoitellaan journalistista kirjoittamista ja samalla syvennetään tietämystä mediateksteistä. Tekstit julkaistaan Wegeliuksessa, joka on koulun vuosikirja.
  • ÄI15 syvennetään mediatekstien tulkintataitoja analysoimalla ja tuottamalla itse journalistisia tekstejä sekä perehtymällä median toimintaperiaatteisiin.

Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärä (S2)

Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärä on lukiokoulutuksessa rinnakkainen suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärälle. Lukion opetussuunnitelman perusteiden uudistuksissa oppimäärien rakenteet ja sisällöt ovat lähentyneet toisiaan.

Kokelas voi suorittaa ylioppilastutkinnossa suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -kokeen, jos hänen äidinkielensä ei ole suomi, ruotsi tai saame ja hän on opiskellut oppimäärän lukio-opinnot. Kokelas voi myös hakea Ylioppilastutkintolautakunnalta osallistumisoikeutta painavan syyn vuoksi. Tällöin arvioidaan opetuskielen puutteellisen hallinnan vaikutusta opintomenestykseen.

Oppimäärän vaihtaminen

Jos opiskelija on opiskellut suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opintoja eli suomea äidinkielenä, mutta haluaa vaihtaa suomi toisena kielenä -oppimäärään, tulee hänen opiskella pakolliset S2-oppimäärän lukio-opinnot. Oppimäärän vaihtamisesta keskustellaan opinto-ohjaajan ja suomenopettajan kanssa.

Korkeakoulujen todistusvalintojen pisteytykset

Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän ylioppilaskokeesta saa pääasiassa saman verran pisteitä kuin suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän kokeesta.

Kaikilla aloilla annetaan pisteitä äidinkielestä. Äidinkielenä huomioidaan suomi äidinkielenä, ruotsi äidinkielenä, saame äidinkielenä, suomi toisena kielenä tai ruotsi toisena kielenä. Muutamassa hakukohteessa on rajattu, mitkä aineet huomioidaan äidinkielenä.

S2-yo-kokeen uudistus

Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -ylioppilaskokeen rakennetta uudistetaan, ja kokeesta suunnitellaan kaksipäiväistä alkaen keväästä 2027. Uudistus lähentää suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -koetta suomen äidinkielen ja kirjallisuuden kokeeseen. Tulevassa lukutaidon koepäivässä on kuuntelemisen ja lukutaidon osat. Kirjoitustaidon koepäivässä on lyhyt kirjoitustehtävä ja kirjoitelma. Kirjoitelma uudistuu niin, että se edellyttää aineistojen käyttöä ja mukailee äidinkielen kirjoitustaidon koetta. Kirjoitelman pituus pysyy kuitenkin samana (1800–2300 merkkiä).
Lähde: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ajankohtaista/suomi-toisena-kielena-ja-kirjallisuus-kokeen-uudistusta-valmistellaan

Seinäjoen lukio
Kirkkokatu 16
60100 SEINÄJOKI
Kanslia 050 377 8109 tai 050 377 1097
etunimi.sukunimi@opetus.seinajoki.fi

Kanslia palvelee opiskelijoita klo 9.00 - 12.00.