Seinäjoen lukio

 

Juniori-TVT

Tehtävät

Aloituspäivä tai JTVT1 – Tietokoneen käyttöönotto

  • Allekirjoita vastaanottotodistus kahtena kappaleena. Toinen jää itsellesi, toinen lukiolle.
  • Avaa ja tyhjennä laatikko pöydälle. Lajittele roskat (pahvi, muovi, paperi).
  • Kytke laite verkkovirtaan käyttöönottoasennuksen ajaksi.
  • Käyttöjärjestelmän, M635-paketin ja Yritysportaalin asennus on tehtävä lukion verkossa, muiden sovellusten asennukset voi tehdä kotona.

Seuraa näitä vaiheita opettajan ohjeistuksen mukaan:

  1. Ensimmäinen käynnistys.
    • Määrittele kieli- ja näppäimistöasetukset.
    • Liity langattomaan verkkoon roam.fi tunnuksella tunnus@opetus.seinajoki.fi ja salasana.
      Valitse OK, Hyväksy ja Seuraava. Kone päivittyy ja käynnistyy uudelleen.

  2. "Kirjaudu sisään Microsoftin avulla".
    • Kirjaudu sisään tiedoilla tunnus@opetus.seinajoki.fi ja salasana.

  3. "Auta meitä suojaamaan tilisi".
    • Jos kaksivaiheista tunnistautumista ei vielä ole otettu käyttöön, se on määriteltävä käyttöönoton yhteydessä. Valitse Määritä se nyt. Jos vahva tunnistautuminen on jo määritelty aiemmin, asennus siirtyy vaiheeseen 4.
    • Valitse tunnistautumistavaksi Tekstiviesti, maaksi Suomi ja syötä puhelinnumerosi.
    • Saat puhelimeesi vahvistuskoodin. Syötä koodi ja valitse Seuraava.

  4. Käyttäjätilin vahvistaminen.
    • Valitse Lähetä minulle tekstiviesti...
    • Syötä saamasi vahvistuskoodi. Valitse Seuraava.

  5. "Laitteen määritys työtä varten".
    • Odota, kunnes kohdat Laitteen valmistelu ja Laitteen asennus ovat valmiit. Kohta Tilin määritys saattaa kestää pidempään. Se ei kuitenkaan estä ottamasta konetta mukaan.
    • Käynnistä tietokone uudelleen kotona, liity omaan kotiverkkoosi ja anna määritysten ja mahdollisten päivitysten mennä rauhassa loppuun.

JTVT2 – verkkoympäristö ja tunnukset

  1. Tutustutaan opettajan johdolla käyttösääntöihin.

  2. Varmistetaan, että kaikilla on käyttäjätunnus.
    • Tunnus on 3 merkkiä sukunimestä, 3 etunimestä ja 3 yksilöllistä merkkiä, esim. tesvil1db.
    • Jos tulet Seinäjoen yläkouluista, sama tunnus toimii lukiossa. Unohtuneen tunnuksen saat opettajalta.
    • Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, saat sen ja tilapäisen salasanan opettajalta.
      Toimita käyttöoikeussitoumus!

  3.  Varmistetaan, että kaikilla on voimassaoleva salasana.
    • Salasana on henkilökohtainen ja se on vaihdettava vähintään 6 kk välein.
    • Jos salasanasi on unohtunut tai vanhentunut, pyydä opettajaa nollaamaan se.
    • Nollattu ja tilapäinen salasana on vaihdettava heti kirjautumisen jälkeen:
      Paina [Ctrl] [Alt] + [Delete] ja valitse Vaihda Salasanaa. Kysy apua tarvittaessa.

      Suositus: Tallenna tunnus ja salasana muistiin puhelimesi muistiinpanosovellukseen.

    • Jatkossa voit nollata salasanan erillisen ohjeen mukaan.

  4. Käynnistä oma tietokoneesi ja liity lukion langattomaan verkkoon SjkEdu.
    • Tunnus ja salasana ovat samat kuin edellä.
    • Vaihtoehtoisesti voit käyttää verkkoa roam.fi, jossa käytetään tunnus@opetus.seinajoki.fi ja salasana.
  5. Mene selaimella lukion kotisivuille osoitteeseen https://www.seinajoenlukio.fi.
    Avaa välilehtiin Moodle, Office365, Google Classroom ja Wilma. (Voit halutessasi tallentaa sivut kirjanmerkkeihin.)
     
  6. Avaa Moodle-välilehti. Etusivulla klikkaa 'Kirjaudu' ja valitse ”Unohditko käyttäjätunnuksesi…”.
    • Syötä oma sähköpostiosoitteesi (tunnus@opetus.seinajoki.fi). Klikkaa 'Hae'. Klikkaa 'Jatka'.

  7. Avaa Office365-välilehti.
    • Kirjaudu sisään seuraavin tiedoin:
      • Käyttäjätili on sähköpostiosoitteesi tunnus@opetus.seinajoki.fi.
      • Salasana on sama kuin koneelle.
    • Valitse sähköpostisovellus Outlook.
    • Avaa Moodlesta saapunut viesti ja klikkaa linkkiä. Aseta Moodleen oma (erillinen) salasana.

      Suositus: Tallenna Moodlen salasana puhelimesi muistiinpanosovellukseen.

  8. Avaa Google Classroom -välilehti.
    • Kirjaudu sisään seuraavin tiedoin:
      • Käyttäjätili on sähköpostiosoitteesi tunnus@opetus.seinajoki.fi.
      • Salasana on sama kuin koneelle.
    • Liity opettajan ilmoittamaan ryhmään tunnilla annettavan ohjeen mukaan.

  9. Avaa Wilma-välilehti.
    • Kirjaudu Wilmaan, tunnus ja salasana ovat samat kuin koneelle.

  10. Asenna Wilman puhelinsovellus ja kirjaudu myös sillä sisään.
  11. Käydään opettajajohtoisesti läpi uuden opiskelijan TVT-opasta ja asennetaan ohjelmia. Tutustutaan kustantajien oppimisympäristöihin ja jaetaan lisenssejä.

Kotitehtävä

Lisätehtävät

  • Muodosta puhelimestasi WLAN-tukiasema (Oma yhteyspiste) ja liity siihen omalla koneellasi.

 

JTVT3 – Abitti-järjestelmä

Boottaus eli käynnistäminen

  1. Varmista, että tietokone on sammutettu (siis ei lepotilassa). Jos tietokone on käynnissä, sammuta se.

  2. Kiinnitä Abitti-usb-tikku koneeseen. Tikut ovat luokkakohtaisia ja saat sen opettajaltasi oppitunnin ajaksi.

  3. Käynnistä tietokone. Paina näppäimistöltä funktionäppäintä [F12], kun koneen näyttöön tulee Lenovon logo. Voit tarvittaessa painaa useasti.

  4. Jos käynnistys pysähtyi UEFI BOOT-valintatilaan, valitse käynnistys usb-muistilta (EFI BOOT, USB BOOT, tms.).
    • Jos Windows käynnistyi, käynnistä kone uudelleen (varmista kohdat 1-3).

  5. Jos käynnistys usb-muistilta onnistui, tulee näkyviin mustalle pohjalle luettelo erilaisia Abitti-versioita. Käynnistä järjestelmä painamalla [Enter].

Jos jokin vaiheista 3-5 epäonnistuu, voit kokeilla seuraavia:

  • Kytke tietokoneesi verkkovirtaan. Akun ollessa vähissä usb-muistin kanssa voi ilmetä ongelmia.
  • Vaihda usb-muisti toiseen. Joskus luokan Abitti-laatikossa on vioittuneita usb-muisteja.
  • Valitse eri Abitti-versio luettelosta. Yleensä kannattaa kokeilla järjestyksessä ylhäältä alkaen.

Abitti-järjestelmään tutustuminen

  • Tee äänitesti – mieluusti omilla kuulokkeilla, jotta ne tulee testattua.
  • Tutustu järjestelmään: Abitti-ympäristön sisäiseen ohjeeseen, yläpalkista löytyviin painikkeisiin ja säätimiin sekä sovelluksiin.
    • Näytön lukitseminen
    • Näytön kirkkauden säätö
    • Akkuvirran / verkkovirran symboli
    • Langattoman verkon valitseminen

Abitti-kokeeseen liittyminen ja koe

  1. Liity koeverkkoon.
    • Langaton koeverkko: Valitse luettelosta opettaja ilmoittama luokan verkko (Polku, Nettiniilo tai Lukionetti) ja anna sen salasana.
    • Langallinen koeverkko: Liitä varoen Ethernet-verkkokaapeli omaan koneeseen ja toinen pää opettajan ohjeen mukaan kytkimeen, tolppaan tai seinäpistokkeeseen.

  2. Valitse koe ”JunnuTVT Harjoituskoe...” ja syötä opettajan antama avainluku sekä vahvistuskoodi. Jos valitset väärän kokeen, kone on käynnistettävä uudelleen.

  3. Odota, kunnes opettaja aloittaa kokeen.

  4. Tee harjoituskoetta kokeen (ja opettajan) ohjeiden mukaisesti.

  5. Ennen koejärjestelmästä poistumista tulee AINA painaa 'Päätä koe' ja seurata sitten koejärjestelmän ohjetta.

Lisätehtävät

  • Harjoittele Ethernet-kaapelin kytkeminen tietokoneesi verkkoliittimeen ja irrota se varovasti liittimestä puristaen. Väkisin repiminen vahingoittaa tietokonettasi!
    • Jos käytät muuta kuin kaupungin antamaa konetta ja siinä ei ole RJ-45 verkkoliitintä, sinun tulee hankkia omalla kustannuksella Ethernet-usb-adapteri.
  • Jos sait kokeen kaikki tehtävät tehtyä, käynnistä Abitti uudelleen ja valitse toinen koe.

JTVT4 Opiskeluarjen digitaitoja

  • Tutustutaan Uuden opiskelijan TVT-oppaaseen ja tehdään erilaisia harjoituksia opettajajohtoisesti.

Seinäjoen lukio
Kirkkokatu 16
60100 SEINÄJOKI
Kanslia 050 377 8109 tai 050 377 1097
etunimi.sukunimi@opetus.seinajoki.fi

Kanslia palvelee opiskelijoita klo 9.00 - 12.00.